lördag, maj 20, 2006

Hey ho, let's go - for victory!

I kväll smäller det. Carola äntrar scenen i Eurovision Song Contest (ESC) och vårt kära Tre Kronor tar sig an Kanada i semifinalen i årets upplaga av hockey-VM som går av stapeln i Lettland.

Efter en skön seger mot USA med 6-0 i Riga Arena, är det nu dags att visa Kanada vad vi går för. Jag förväntar mig en tuff och tät match där det gäller att ta tillvara på alla chanser. Efter vinst för Kanada med 4-1 mot Slovakien i kvarten, talar allt för att kvällens match kan bli en rolig och fartfylld tillställning. Kanada är ute efter revansch då de inte lyckades till hundra procent i OS. Sverige vill visa att OS inte var en engångsföreteelse utan att Sverige är ett lag att räkna med i alla större turneringar. Ett VM-guld skulle sitta fint! Hey ho, let's go - for victory!

En annan tävling som kommit snäppet längre och som avgörs i kväll är ESC i Athen. Carola tog sig vidare från kvalet i torsdags. Nu i finalen blir det en tuff kamp om segern. Själv tycker jag att Carolas låt Invincible är en helt okej schlagerdänga. En vinst skulle sitta fint, som en liten revansch för fjolårets fiasko. Det blir som sagt mycket svårt att knipa förstaplatsen. Topp tio borde dock kunna vara inom räckhåll. Men tills det att tävlingen avgjorts, hejar vi på framför tv-apparaterna för att hjälpa Carola till en seger. Hey ho, let's go - for victory!

Det är alltså bara att bänka sig framför tv:n och följa kvällens händelser i sport- och nöjeslivet. Själv vet jag inte ens om jag ska se nåt av detta. Det lutar för egen del mer åt att det blir Criminal Minds på femman kl. 21.00 i stället och inget mer. Men man vet aldrig. Kanske blir det hockey i alla fall!

Jag kommer i alla fall att hålla tummarna, även om jag inte följer schlagern och hockey-VM live i rutan. Det är alltid kul när det går bra för Sverige!

Inga kommentarer: