torsdag, januari 18, 2007

Sahlin - det kan inte vara sant?!

I dag presenterades så Mona Sahlin som valberedningens förslag på ny ordförande. Att hon blir ny partiledare blir dock inte helt klart förrän på kongressen som kommer. Många är då tankarna kring hur diskussionen har gått. Varför Sahlin? Varför inte någon annan? Jag är inte imponerad och om jag ändå kunde säga att det endast är en dålig dröm. Men det är ju inte det och det är det som är värst! Hon har strulat till det tidigare som alla vet. Sånt kommer folk ihåg och det präglar bilden som människor har i sina huvuden.

I dag på tunnelbanan hörde jag två äldre damer prata om dagens rubriker i tidningen som de hade framför sig. Sahlin!, sa dom. Sen sa dom en sak till: Vi har inte glömt! Det kändes bara som en bekräftelse. Tog en titt på aftonbladet.se och såg precis att ca 70 procent svarat nej på frågan "Kommer Mona Sahlin föra socialdemokraterna till seger i nästa val?". Ungefär 70 procent av 110 000 personer, tror inte att hon kommer att lyckas. Bara en sån sak borde ju få de som lägger fram potentiella förslag att vakna upp. Även om man ska beakta att merparten av de som röstat förmodligen inte är socialdemokrater. Men i alla fall. Dom röstar ju dom med och det skulle ju inte göra något precis om en borgare väljer att rösta på socialdemokraterna.

Vill vi ha en ledare som har ett stöd som kan räcka till en seger i nästa val. Det är frågan och jag skulle om jag fått den inte svarat Mona Sahlin som valberedningen gjort i detta fall.

Jag har haft en känsla som säger mig att det här, det känns inge vidare. Varför inte slå in på en ny väg, vända sida och börja skrivandet av ett nytt kapitel? Vad händer? Jo, man väljer en person som för mig inte känns speciellt "ny". Vad socialdemokratin behöver är inte en "ny" ledare i form av Mona Sahlin. Socialdemokratin behöver en ny och utmanande ledare som vågar tänka nytt, en som visar vägen mot en valseger 2010. I mina ögon är inte det dagens val.

Nu blir det precis det motsatta som sker. Inget "nytt", endast något "gammalt". Utgången hoppas jag förstås blir positiv, observera "hoppas". Jag tror dock inte det jag hoppas och det känns inte bra.

I bland blir jag bara så trött på allt. Nu ska jag lägga mig och sova. Trots allt så måste man sova. Man ska dock inte glömma bort att det finns hur mycket som helst som inte är som det borde vara i världen. Det är bara att börja förändra, att förändra något gammalt till nytt. Det gäller även socialdemokratin. Just nu skulle jag vilja ha Johan Ehrenberg som statsminister. Hans nya bok "Nya Ekonomihandboken" är sjukt bra. Det är verkligen en bok som alla borde läsa. Milt uttryckt skulle man kunna säga att man känner sig lite lurad när man läser det som står i boken. I alla fall känner jag: det här är ju bra grejer. Varför genomförs de inte nu på direkten, varför arbetar åtminstone inte fler för att försöka åtminstone?

För att avsluta med ett citat:
"Politik behöver vi inte för att göra det "nödvändiga", det kan tjänstemän och byråkrater genomföra. Politik behöver vi för att genomföra det "önskvärda". Det som inte sker av sig självt." (Nya Ekonomihandboken, s. 367.)
God natt...

PS. Att jag precis läste om Sahlin och hennes medlemsskap i facket får mig bara att bli ännu tröttare. DS.

Inga kommentarer: