torsdag, januari 25, 2007

It's a Man's Man's Man's World

Rubriken kan väl sägas vara en bra sammanfattning av det samhälle som vi lever i idag. Har länge gått och funderat över att kvinnor tjänar mindre än män och jag blir lika irriterad varje gång jag tänker på det. Det är dags att göra något åt detta nu, som i mina ögon är en fråga som borde ha lösts för länge sedan. Men så är icke fallet!

Varför är det inte jämställdt vad gäller kvinnors och mäns löner? Alla säger ju sig vara för jämställdhet. Alla partier, arbetsgivarorganisationer och fackföreningar är överrens i frågan "lika lön för lika arbete". Trots detta harkvinnor, om man räknar om deras löner till heltider, bara 80 procent av männens lön. Det är skamligt! Varför värderas kvinnor lägre och varför händer inget på detta område? I den takt som kvinnors löner höjs med skulle det ta si sådär 50 år ytterligare innan de kommer i kapp männen. 50 år! Låter i mina öron som ett skämt.

Det är dags att det händer nåt och att allt snack och alla fina ord om jämställdhet inte bara förblir ord och inget mer! Upp till kamp kvinnor - för "lika lön för lika arbete". Om jag kunde ändra detta här idag skulle jag inte tveka. Men så lätt är det inte! Men att kvinnor ska ha samma lön som män för samma arbete är för mig en självklarhet.

Inga kommentarer: