lördag, oktober 21, 2006

Efter regn kommer solsken

Så kom då regnet...

Dags att börja skriva igen. Skriva av sig. Om det fanns mycket att skriva om före valet, så finns det ännu mer som är värt att diskutera här och nu efter den tunga förlusten.

Det kan konstateras att det inte blev någon vidare bra start för vår nuvarande regering. Det som folk förmodligen kommer att förknippa den nya regeringen med är den katastrofala starten och alla skandaler som bara radades upp under de första dagarna. De verkade helt enkelt aldrig ta slut. Jag är inte så säker på att de har tagit slut heller. Det kommer mera... eller?

Jag hoppas även de kommer att förknippas med en dålig politik som leder till att rik blir rikare och fattig blir fattigare.

Nu verkar alla helt plötsligt så förvånade över att avgiften för att vara med i a-kassan kommer att höjas från och med 1 januari 2007. Wake up! Det är väl inget nytt. Ett vallöfte som nu genomförs. Jag tycker självklart att det här förslaget är mycket dåligt. Men jag är inte förvånad, det har gått att läsa sig till redan före valet vad som komma skall.

Vad som bör tilläggas är att det är regeringen som ligger bakom höjningen av a-kassan. Det är inte facket som har höjt avgifterna i a-kassan. Lägg det på minnet! Många försöker få oss att tro att det är fackets fel att a-kassan höjs. Det är regeringens fel!

Jag läser idag i Södran där Mårten Wennberg, pressekreterare hos arbetsmarknadsministern Sven-Otto Littorin, säger att förändringarna inte görs för att försvaga fackföreningarna. Undrar i fall han själv tror på det han säger. Jag gör det inte och jag hoppas att det är fler än jag som inte tror på hans ord. Det är mycket tydligt att detta görs för att försämra folkets möjligheter att ansluta sig fackligt. Syftet är att försvaga facket. Att se till så att arbetare ute i vårt avlånga land får mindre att säga till om när det gäller frågor som rör arbete och anställning. Moderaterna har aldrig gillat facket och visar återigen att dom inte gör det nu heller. Det visar de om inte annat när de driver igenom förslaget om höjda avgifter till a-kassan. Det finns även många andra frågor som kan användas för att visa högerns inställning till facket.

I Sverige är ca 80 % med i en fackförening. Högern tycker denna siffra är alldeles för hög. De kommer att arbeta för ett försvagat fack och för att försämra människors möjligheter att gå med i facket. Om fler människor väljer att inte vara fackligt anslutna så leder det till att fackföreningarna försvagas, dvs de anställda får mindre inflytande över sin arbetssituation. Är det så vi vill ha det? Jag tror inte det.

Då det känns tungt, brukar jag tänka att för varje dag som går, så kommer vi närmare en socialdemokratisk regering. Jag har redan tröttnat på den nuvarande maffian som styr. Efter fyra år vid makten borde många fler med mig insett att det var dumt att byta ut något bara för att det var dags för något nytt, särskild då det man bytte till sig var något sämre än det vi redan hade.

Men det sägs ju att efter regn kommer solsken och jag hoppas verkligen det blir så även denna gång.

Inga kommentarer: